اشو Osho

Bhagwan Shree Rajneesh باگوان شری راجنیش

  
  
  

مدیتیشن

چاکرای مانیپورا

سومین مرکز مانیپورا مرکز کل عواطف احساسات و هیجانات توست ما دائما به سرکوب احساسات خود در مانیپورا ادامه می¬دهیم مانیپورا به معنی الماس است – زندگی به سبب عواطف هیجانات قهقهه گریه اشکها و لبخندها گرانقدر است زندگی به دلیل کل این چیزها قیمتی است اینها شکوه زندگی اند از همین روی این چاکرا را مانیپورا نامیده اند چاکرای الماس.

 

تنها الماس لایق داشتن این الماس گرانبها است حیوانات نمی‏توانند بخندند طبیعتا گریه هم نمی‏توانند بکنند اشکها بعدی هستند که تنها برای انسان در دسترس اند زیبایی اشکها زیبایی خنده شعر اشکها و شعر خنده فقط برای انسان دست یافتنی است تمامی‏حیوانات دیگر فقط با دو چاکرا زنده اند: مولا داهارا و سباد هیستانا آنان به دنیا می‏آیند و می‏میرند بین این دو هیچ چیز چندانی نیست اگر تو نیز صرفا زاده شوی و بمیری یک حیوانی هنوز انسان نیستی و خیلی‏‏ها میلیون‏‏ها نفر از مردم فقط با این دو چاکرا زندگی می‏کنند آنان هرگز به فراسوی این دو نمی‏یابند.

ما به سرکوب عواطف اندیشیده‏ایم ما بر آن بوده‏ایم که احساساتی نباشیم ما فکر کرده‏ایم که احساساتی بودن بی ارزش است و به آن نباید پرداخت اهل عمل باش؛ سخت باش ملایم نباش آسیب¬پذیر نباش! و الا مورد استسمار خواهی بود سخت باش! دست کم نشان بده که سختی لااقل وانمود کن که خطرناک هستی که موجودی نرم و ملایم نیستی در پیرامونت ترس بیافرین نخند چون اگر بخندی نمی‏توانی در اطرافت ترس بیافرینی گریه نکن اگر گریه کنی نشان می‏دهی که خودت هم ترسیده ای محدودیت‏‏های انسانی‏ات را نشان نده وانمود کن که کاملی.

سومین مرکز را سرکوب کن یک سرباز می‏شوی نه یک انسان که یک سرباز یک آدم نظامی‏ یک انسان دروغین.

برای آرامش این سومین مرکز کار زیادی در تانترا شده است عواطف و هیجانات می‏باید رها باشند آرام باشند وقتی که احساس می کنی دوست داری گریه کنی ناگزیری از گریستن هنگامی که حس می کنی دوست داری بخندی ناچاری از خندیدن این مهملات سرکوب را می باید رها کنی باید از ابزار داشتن را بیاموزی زیرا تنها از ممر عواطف حساسیت و احساس هایت به آن ارتعاشی می رسی که از طریق آن ارتباط ممکن است.

سومین مرکز باید بیشتر و بیشتر مهیا و در دسترس قرار گیرد این مرکز علیه تفکر است بنابراین اگر به سومین مرکز رخصت دهی به سهولت بیشتری ذهن پرتنش تو آرام خواهد یافت اصیل باش احساساتی باش بیشتر لمس کن بیشتر احساس کن بیشتر بخند بیشتر گریه کن و به یاد بسپار: بیش از آنچه که مورد نیاز است نمی توانی انجام دهی مبالغه نمی توانی بکنی تو حتی یک قطره اشک هم بیشتر از آنچه که مورد نیاز است نمی توانی بریزی و بیش از آن هم که مورد احتیاج است نمی توانی بخندی بنابراین نترس آزمند نباش.

تانترا به کل عواطف زندگی رخصت می دهد این سه مرکز مراکز اسفل تو هستند مراکز فرودست تر – پایین تر اما نه به معنی ارزش گذاری به هیچ وجه – اینها سه مرکز فرو ترند پله های پایین تر یک نردبان هستند.

***

سومین بدن بدن ستاره ای است این بدن هم دو بعد دارد اساسا بدن سوم حول تردید و تفکر می گردد اگر اینها دگرگون شده باشند تردید اعتماد می شود و تفکر ویوک (vivek) آگاهی. اگر تردیدها سرکوب شده باشند هرگز به شرادا (shraddha) به اعتماد دست پیدا نمی کنی هرچند به ما پند داده اند که تردیدها را سرکوب کرده و آنچه را که می شنویم باور کنیم کسی که تردیدهایش را سرکوب کند هرگز به اعتماد نایل نمی شود چون تردید در درون حی و حاضر باقی می ماند هرچند که سرکوب شود تردید مثل سرطان در درون شاخه می دواند و شور و نشاط تو را به ته می رساند باورها برای هراس از شکاکیت است که ترویج یافته اند ما ناگزیر خواهیم بود کیفیت تردید را بفهمیم ناچار خواهیم بود آن را زندگی و همراهی کنیم آنگاه یک روز به جایی می رسیم که شروع می کنیم به تردید داشتن در مورد خود تردید لحظه ای که شروع به شک کردن در مورد خود کنی اعتماد آغاز می شود.

ما نمی توانیم بدون حرکت در طریق روند تفکر به وضوح تشخیص و شعور برسیم مردمی وجود دارند که فکر نمی کنند و مردمی هم هستند که آنان را به فکر نکردن ترغیب می کنند اینان می گویند: « فکر نکن تمام اندیشه هایت را رها کن» کسی از تفکر باز می ایستد خویشتن را در جهل و اعتماد کور می ستاید این وضوح نیست قدرت شعور و تشخیص تنها با عبور از میان ظریفترین و هوشمندانه ترین روندهای تفکر دست یافتنی است معنی ویوک یا شعور آگاهی چیست تردید همیشه در اندیشه ها حضور دارد همواره نیز دو دل و مردد است بنابراین آنان که اهمیت زیادی برای تفکرات قائل اند هرگز به اخذ تصمیم نایل نمی شوند تنها آن وقت که از چزخ اندیشه ها قدم بیرون بگذارند می توانند تصمیم بگیرند تصمیم گیری از حالتی از وضوح برمی خیزد که فراسوی اندیشه هاست.

اندیشه ها هیچ ارتباطی با تصمیم گیری ندارند کسی که همواره مغروق در اندیشه هاست هرگز به تصمیم گیری دست نمی یابد بدین سبب همواره چنین اتفاق می افتد: کسانی که زندگی شان کمتر تحت سلطه اندیشه هاست بسیار قاطع و مصمم اند در صورتی که آنان که اهمیت زیادی برای اندیشه ها قائل اند فاقد تصمیم و اراده اند خطر ناشی از هر دوی اینهاست آنان که فکر نمی کنند پیش می روند و هر آنچه را که عزم انجام آنرا دارند عملی می سازند آن هم به یک دلیل ساده که فاقد روند اندیشه برای خلق تردید درونی اند خشک اندیشان (dogmatists) و متحجرین (fanatics) عالم مردمی بسیار فعال و پر انرژی اند برای ایشان مسئله تردید ابدا مطرح نیست آنان هرگز نمی اندیشند اگر آنان حس کنند که بهشت با کشتن یک هزار مردم دست یافتنی است فقط پس از کشتن یک هزار تن از است که می آرمند و نه پیش از آن آنان هرگز باز نمی ایستند تا بیاندیشند که چه دارند می کنند بنابراین نزد ایشان هرگز هیچ فقدان تصمیمی در میان نیست برعکس اینان انسانی که می اندیشد یک ریز به عوض اخذ هر تصمیمی فقط فکر می کند.

اگر ما درهای خود را از ترس ورود اندیشه ها ببندیم فقط با اعتماد کور به جای خواهیم ماند این بسیار خطرناک است و مانعی در مسیر سلوک مراقبه کننده آنچه مورد نیاز است و ضرور یک تصمیم گیری با چشم باز و اندیشه هایی است واضح قاطع و آن سان تفکری که به ما اجازه تصمیم گیری می دهد این معنای ویوک است: وضوح بیداری و آگاهی این بدان معناست که قدرت اندیشیدن به کمال است این بدان معناست که ما از میان اندیشه ها با چنان ظرایف و دقایقی عبور کرده ایم که تمامی تردیدها واضح و آشکار گشته اند حال تنها تصمیم ناب است که در جوهر خویش برجای مانده است.

چاکرای مرتبط با سومین بدن مانیپور است تردید و اعتماد دو صورت این چاکرا هستند هنگامی که تردید دگرگون و متحول شده باشد پیامد آن اعتماد است اما یادت باشد اعتماد مخالف و عکس تردید نیست اعتماد ناب ترین و غایی ترین تحول تردید است اعتماد منتها درجه غایی تردید است جایی است که حتی تردید نیز گم می شود زیرا که در اینجا تریدد شروع می کند که حتی در مورد خود نیز تردید کند و بدین طریق مرتکب خودکشی می شود

 

ما 24 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

قلم / فونت سایت

برای اینکه سایت در حالت بهترین دیده شود لطفا قلم (فونت) فارسی "یکان" را بروی سیستم خود نصب کنید - برای نصب کافیست  به سایت زیر رفته و فایل TTF را دانلود و سپس فایل دانلود شده را (به کنترل پنل سیستم عامل ویندوز خود رفته) و در پوشه فونت کپی کنید!

http://www.awebfont.ir/fonts?cat_id=1&fonts_id=1116